Traditioner og Årstider

Traditioner

Vi lægger stor vægt på traditioner som fastelavn, påske, jul og sommerfest. Traditioner og aktiviteter tilrettelægges på forskellige niveauer i vuggestue- og børnehavegrupperne.

Vores børn kommer fra forskellige kulturer, og de traditioner vi lægger vægt på er typisk danske. Vi har ikke tradition for aktivt at fejre andre kulturers fester og højtider, men vi snakker om f.eks. kinesisk nytår, Ramadan og Eid, og søger oplysninger hos forældrene

Vi lægger vægt på at holde fast i traditionerne fra år til år, fordi vi mener, at det blandt andet er gennem dem, at vi finder vores fælles identitet. Vi lærer at være sammen om noget uden at være ens. Det er vigtigt, at vi sammen kan glæde os til en fest eller en begivenhed.

• Sommerfest
  • Fødselsdag
  • Lucia (kun for børn og voksne i huset)
  • Påske frokost og lege
  • Fastelavn
  • Halloween

Årstider og årets gang

Januar Ugeplanerne følges. Vi snakker om årstiden, og hvis der er sne og frost, kælker vi og leger i sneen. Længere fælles ture i denne måned kan f.eks. være til Rundetårn og Zoologisk museum og naturlegepladsen i Valbyparken.

Februar Ugeplanerne følges, og vi forbereder fastelavn. Ugen før fastelavn snakker vi om, hvorfor det er fastelavn. Vi laver fastelavnspynt og masker, og vi synger fastelavns sange. Fastelavnsmandag klæder vi os ud, slår katten af tønden, synger og bider til bolle.
Fælles ture kan f.eks. være Frederiksberg Have, Hareskoven, Valbyparken.

Marts Ugeplanerne følges. Vinteren er ved at slutte, og vi begynder at se efter forårs­tegn på turene.

April Ugeplanerne følges. I tiden op til påske laver vi påskepynt - kyllinger, harer, sår karse, laver hemmelige breve og synger påskesange. Som afslutning før påske leger vi påskelege som "gemme æg", klinke æg og æg-på-teske-løb.

Vi begynder at sige farvel til de børn der skal i skole. De store vuggestuebørn begynder en stille indkøring til Børnehave.

Maj Legepladsen gøres forårsklar - vi planter og sår i blomsterkasserne, vi lægger kartofler og hænger blomster op. Det varmere vejr betyder også, at det bliver muligt at lege med vand på legepladsen. Vi forsøger at lære børnene at lege med det vand, som de henter, og ikke bare hente for at hælde ud. Vi skal huske, at vi skal dele vand med dyrene.

Juni Så er det sommer, Vi holder børnehavens fødselsdag den anden fredag i juni.
Personalets ferieafvikling begynder, og det betyder, at vi er færre voksne i hverdagen.

Juli Der er mange, som holder ferie og derfor har vi fælles uge temaer i institutionen. Det kan handle om mad, dyr eller andet som vil præge hverdagens aktivieteter. Der kan typisk også tages på nogle særlige ture i disse uger, da børnetallet er lavt.

August Sideløbende med at den sidste ferie afholdes, siger vi goddag til de nye børn i grupperne. Dagene bruges på at indkøre nye børn, og turene vil ofte være rundt i kvarteret, indtil vi kender hinanden godt. Vi tager f.eks. til Søerne, Hans Tavsens Parken, Nørrebro parken eller Legeplad­sen i Wesselsgade.

September Vi holder sommerfest den første fredag i september. Tiden inden festen bruges til forberedelser, og efter sommerfesten starter de faste aktiviteter i de små grupper på stuerne.

Oktober Årstiden skifter markant, og sideløbende med ugeplanerne har vi efterårsaktiviteter. Samler kastanjer, laver dyr og collager af efterårsløv og synger efterårssange. Vi samler agern, der skal bruges til at plante og til at lave fuglemad af. Måske flyver med drager. I uge 42 er det skolernes efterårsferie og mange børn og voksne har ferie.

November Faste gruppeaktiviteter – Turene bliver igen afhængige af rimeligt vejr f.eks. en skovtur, hvor vi samler kogler til den kommende jul parkerne i området

December Vi har kalenderlys på stu­erne, - nogle er lavet af legoklodser. Vi  holder ind imellem fælles samling, hvor vi synger julesange og spiser pebernødder. I børnehaven, får børnene nisser med hjem på skift og de store børn, går Lucia for os. Gruppeaktiviteter er juleforberedelser som julepynt, julegaver osv. Juletiden er præget af spænding og vi oplever at det påvirker børnene. Derfor arbejder vi på at fastholde vores rutiner og dermed en rolig og genkendelig hverdag, når mange andre ting ændres.