Generelt om basispladser

Plads til forskellighed - Basispladser i Københavns Kommune
Børne- og Ungdomsforvaltningen har som mål at skabe inkluderende fællesskaber for byens børn. Vi ønsker at give alle børn et godt og udviklende børneliv, så deres aktuelle og fremtidige handle- og valgmuligheder udvides.

Børn i udsatte positioner
Nogle børn kan have brug for en særlig pædagogisk støtte for at udvikles og trives. I den styrkede pædagogiske læreplan står følgende: ”At etablere et pædagogisk læringsmiljø for børn i udsatte positioner handler ikke om at trække et enkelt barn ud af det almene børnefællesskab for at lave en særligt tilrettelagt aktivitet med barnet. Det handler som udgangspunkt om, at børn i udsatte positioner skal udfordres og opleve mestring i forbindelse med blandt andet børne- og vokseninitierede lege og aktiviteter.”

Med Børn i udsatte positioner skal forstås ”en sammensat gruppe af børn, der fx kan være børn med en svag socioøkonomisk baggrund, børn med en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, børn i risiko for at stå uden for fællesskabet mv”. (Den styrkede pædagogiske læreplan)
I Københavns Kommune kan børn i særligt udsatte positioner, med brug for en særlig pædagogisk indsats, visiteres til en ”Basisplads”. Fælles for de børn der visiteres til en basisplads er, at de bedst udvikler sig i samvær med børn i almene dagtilbud, men har brug for en særlig tilrettelagt pædagogisk indsats.

De børn der visiteres til en basisplads, er primært børn med enten:
- Socioemotionelle vanskeligheder
- ADHD (opmærksomhedsforstyrrelser og Hyperaktivitet)
- Autisme Spektrum Forstyrrelser
- Fysiske handicaps
- Forsinket udvikling
- Immun svage
- Hørenedsættelse
- Psykisk funktionsnedsættelser

En basisplads er et midlertidigt tilbud
Forud for, at et barn visiteres til en basisplads, har institutionen arbejdet med barnets læring, udvikling og trivsel ud fra barnets behov. Når området indstiller et barn til visitation til en basisplads, er det fordi institutionen, sammen med forældre og support-medarbejder fra den tværfaglige support, vurderer, at barnet har brug for en særlig tilrettelagt pædagogisk indsats for at kunne trives. Når et barn af kommunens visitationsudvalg visiteres til en basisplads, er der ikke tale om en varig plads. En basisplads er derimod et midlertidig tilbud, der over en periode skal understøtte barnets læring, udvikling og trivsel, så barnet kan fastholde sin tilknytning til almenmiljøet.
Barnets læring, udvikling og trivsel følges nøje med henblik på at vurdere, om barnets placering i en basis-plads udgør det bedste tilbud for barnet.

Hvis barnet vurderes parat til at kunne profitere af en almindelig dagtilbudsplads, tilsigtes det, at barnet kan blive i den institution, som barnet har haft en basisplads i.
Børn tilbydes en basisplads, hvis der vurderes et behov for en særligt tilrettelagt pædagogisk indsats for at imødekomme barnets behov. Formålet med en basisplads er at sikre, at barnet får en særlig individuel støtte i et inkluderende miljø, hvor barnet får mulighed for at indgå i sociale fællesskaber, der kan fremme læring, udvikling og trivsel. Målet er at sikre, at så mange børn som muligt, igennem en særlig tilrettelagt pædagogik og støtte, kan fastholde sin tilknytning til det almene dagtilbud og på sigt skole.

Integrerede basispladser og basisgrupper
Basispladser er pladser, som er placeret i almene dagtilbud. Formålet med at placere basispladserne i almene dagtilbud er at skabe inkluderende pædagogiske miljøer med plads til børn med forskellige behov. Pladserne kan enten være organiseret i en gruppe med fx eget lokale i almeninstitutionen eller være fordelt og fuldt integreret på stuerne.
Institutioner med basispladser har typisk 6-8 pladser. Pladserne ligger i institutioner fordelt over hele byen. Med basispladserne følger en højere personalenormering, som giver rum og tid til en mere indgående pædagogisk indsats og en målrettet opfølgning på indsatser omkring barnet i et tæt samarbejde med forældre og support.
Hvad end basispladserne er fordelt på forskellige stuer eller samlet i en gruppe for sig, forudsætter det at være en institution med basispladser, at hovedparten af institutionens personale har en viden om de børn, der profiterer af at være i en basisplads. At være en institution med basispladser forudsætter ligeledes en fælles pædagogisk tilgang, og at denne tilgang skaber en forudsigelig hverdag med et inkluderende fokus for alle børn. Det betyder fx, at børn i basisgrupper også deltager i børnefællesskaber sammen med børn fra andre stuer.

Faglige mål og tilsyn
Basispladsinstitutioner skal være karakteriseret ved at have både en høj almenfaglig kvalitet og en høj specialpædagogisk faglighed.
Basispladsinstitutioner arbejder ligesom almene institutioner ud fra mål og krav i ”Den styrkede pædagogiske læreplan” og øvrige af Københavns Kommunes politiker.
Der føres tilsyn med basispladsinstitutioner på samme vis som almeninstitutioner som udgangspunkt én gang om året. Som led i tilsynet i en basispladsinstitution laves der altid observationer af arbejdet med børn i basispladser.