Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Dagrytme vuggestuen (Radisser)

Radisserne

Daglig rytme og aktiviteter i vuggestuen

08.00-09.30  Når morgenmaden er spist og børnehavebørnene er gået på deres stuer, leger vi og modtager de sidste børn.

09.30-10.00   Hvis vi er sultne, får vi lidt knækbrød og herefter deler vi os gerne i 2 grupper, hvor nogle gå ud på legepladsen og andre laver en aktivitet inde på stuen

10.45- 11.30  Vi spiser mad.

11.30-12.00   Der pusles på badeværelset med tid til at børnene øver sig i at tage tøjet af. 

12.00-14.00   Børnene sover. De der ikke sover, er på legepladsen sammen med børnehavebørnene.

14.00 -15.00 børnene er efterhånden vågne, og vi spiser frugt og brød..

15.00-17.00  Vi leger på stuen eller på legepladsen.

Spise, sove og stå op i vuggestuen

Børnene sidder ved faste borde når vi spiser frokost med de samme voksne. 

Efter frokost skal alle på badeværelset, hvor de der er mest trætte kommer først. Vi prioriterer badeværelsesforløbet højt, det skal være en god indledning til middagssøvnen, en rolig stund, med tæt voksenkontakt og hygge i et trygt miljø.

Vi tager hensyn til børnenes individuelle sovevaner. F.eks. sover nogle af de små nye børn 2 gange dagligt. 

Efter middagsluren giver vi os god tid til at lade børnene vågne rigtig op, og vi starter stille og roligt. Det giver en god start på resten af dagen.

 Aktiviteter i vuggestuen

Fra kl. 9.30-10.45 laver vi forskellige aktiviteter. Børnene inddeles ofte i mindre grupper, så vi sikrer nærvær og tid til omsorg. 

Vi er glade for at være ude, og er ude i al slags vejr, regn, blæst og sol. Vi prioriteter højt, at børnene kommer ud, hvor der er højt til loftet, og hvor bevægelsesfriheden er stor, og der er mulighed for mange oplevelser.

Vi tager udgangspunkt i, hvad børnene er optaget af og har lyst til, og hvordan de har det. Ligesom børnehaven er vi optaget af traditioner og årstider og tilpasser det deres niveau.

Vi går eller cykler ture i nærmiljøet hvor børnene selv kan gå. Hvis klapvognene er med, er det for at komme hen til et sted, hvor børnene kan komme op og opleve nye ting. Ind imellem tager vi på lidt længere ture rundt i byens parker, søer og legepladser. Vi løber, spiller bold, danser, kravler og klatrer.

  • Vi leger på legepladsen, cyk­ler, spiller bold, løber, gemmer os, leger med sand og vand.
  • Vi løber på Assistent kirkegården, samler kogler, pinde og hopper i vandpytter.
  • Vi laver rytmik/gymnastik, hopper, danser, forestiller os at vi er på tur og  møder vilde dyr og kryber i tunnelen.
  • Vi er kreative, vi maler, tegner, klipper, klistrer og bager.
  • Vi finder småkryb ude.
  • Vi snakker, læser bøger og synger og leger med sproget.

På dage hvor børnene er delt op, får de blandt andet ro til at prøve kræfter med jævnaldrende. De sammenligner, hvad de kan og glædes ved at lave noget sammen med hjælp fra de voksne. Når alle er sammen, lærer børnene af hinanden. De små kan f.eks. se, hvordan de store kan hoppe og selv prøve. De store lærer noget om at være lille - at de selv engang har været små og havde brug for meget hjælp - og de lærer at blive sociale.

Aktivitetens længde

Er afhængig af det enkelte barn - 10 minutter kan være længe at sidde og male en dag, og en anden dag det vare længere. Vi leger ofte ude før eller efter.

At tage tøj af og på

En daglig tilbagevendende aktivitet er at tage tøj af og på. De fleste børn vil gerne selv men må selvfølgelig have hjælp. De opfordres til at hjælpe hinanden - og til at forstå, at de små skal have mere hjælp end de store. At blive selvhjulpen giver et stort selvværd.