Basisplads i Prinsesse Thyra Prinsesse Thyra er normeret til at have 6 børn på basispladser, som især er fordelt på de to børnehavestuer. Børn på basisplads er dermed inkluderet i hverdagen og er en naturlig del af stuernes almindelige fællesskab.
Prinsesse Thyra er en lille institution, med kun tre stuer. Institutionens tre grupperum er små og finurlige. Vi inddeler dem i mindre legezoner, og vi inddeler børnene i mindre grupper, når det er muligt. Dette hjælper os, sammen med vores mange rutiner, til at sikre en højere grad af ro.
Der er cirka 10 børn i vuggestuen og 17-18 børn i hver børnehavegruppe.
Forældresamarbejde Vi prioriterer at få og have et tæt samarbejde mellem hjem og institution, da det kan have en afgørende betydning for hvor optimalt vi kan yde støtte og hjælpe barnet/familien. Samarbejdet starter allerede når forældre har fået tilbudt en basisplads i Thyra. Vi opfordrer nemlig til at man kommer ud og besøger os inden man takker ja til tilbud om basisplads hos os. Dette for at sikre det bedst mulige match mellem institutionen og barnets behov, udfordringer og ressourcer. Blandt andet kan det være givtigt at overveje om barnet vil profitere af at være fuldt inkluderet på stuen, som det er vilkåret i Thyra, eller om det vil være for stor en udfordring for barnet. Her kan vi bistå forældrene i de overvejelser med vores lange erfaring med basispladser. Når der er takket ja, inviterer vi til et opstartsmøde, ofte med deltagelse af afgivende institution og den support, der evt. er inddraget, så vi er bedst muligt klædt på til at modtage barnet.
Support til opgaveløsningen Med en basisplads følger automatisk et samarbejde med psykolog, tale-hørekonsulent og andre fagligheder, som vil være relevante for at støtte barnet i dets udvikling. Den tværfaglige support kan deltage i handleplans - og statusmøder, samt bidrage med observationer og tests. Vi har en fast psykolog og tale-hørekonsulent tilknyttet.
Når barnet har gået i institutionen i en måneds tid, afholder vi et handleplansmøde, hvor vi sammen med familien og den tværfaglige support vælger nogle konkrete mål, for den pædagogiske indsats.
Vi afholder herefter løbende statusmøder, hvor målene justeres i takt med barnets udvikling.
Målet er at skabe de bedst mulige rammer omkring barnet.
Hvordan får mit barn en basisplads? Hvis dit barn går i en daginstitution eller dagpleje, vurderer personalet i barnets institution og andre relevante fagfolk i samarbejde med dig, som forælder, om dit barn kan have gavn af en basisplads. Hvis dit barn passes hjemme, retter du, som forælder henvendelse til sundhedsplejersken eller det lokale område og det vurderes, om dit barn kan have gavn af en basisplads. Afhængig af barnets udfordringer, kan være nødvendig med observationer fra psykolog, udførelse af en pædagogisk udviklingsbeskrivelse (DPU) og vurdering af sprogligudvikling.
Indstillingen vurderes af et tværfagligt visitationsudvalg. Visitationsudvalget består af institutionsledere, en læge, en psykolog, en talepædagog og en fagperson fra det lokale område, der på et kvalificeret grundlag vurderer indstillingen.