Fri for mobberi

Mobning

Vi har siden 2009 løbende haft mobning på dagsordenen. Ved decideret mobning, forstår vi det som en bevidst planlagt handling forløbende over længere tid, hvilket sjældent forgår blandt børn i aldersgruppen 0-6 år.

Det er dog i denne aldersgruppe at fundamentet for senere i livet, at blive henholdsvis mobbet eller at være mobberen finder sted. At arbejde for en kultur uden mobning handler om at styrke barnets selvværd og trivsel.

Flere medarbejdere har været på kursus i et australsk program, som er et færdigt materiale samlet i en kuffert, (se bilag) institutioner kan få. Det er sjove og dejlige øvelser og samtaler, ud fra nogle billeder, musik og historier - og så har de alle fået deres helt egen "bamseven" som bor i børnehaven, de kan lege og sidde med, når de har lyst,

Sådan arbejder vi med "Fri For Mobberi":

Fri for mobberi i Børnehaven.

DEFINITIONFri for mobberi er en gennemgående indsats, hvor børn og voksne taler om, hvordan det går med kammeratskabet, roser hinanden, kommenterer på, hvad der er sket i løbet af ugen i børnehaven.
MÅLSÆTNING

At børnene bliver trygge ved, at lytte til, snakke med og indleve sig i hinanden, med særlig fokus på konflikter.

Det skaber grobund for et godt og udviklende børnefællesskab.

Med opmærksomhed på barnets alder og udviklingsniveau.

MÅL

Vores mål er:

• Sammen med børnene, at finde frem til brugbare handlemuligheder i konfliktsituationer samt at øge deres opmærksomhed på og indlevelse sig i andre.
  • At vi voksne hjælper børnene til, at se fordelen i at kunne lytte til hinanden.
  • At børnene bedre kan få øje på og derved også, at kunne rumme hinandens forskelligheder.
METODE

En metode er at afholde børnemøde.

Som en start inden børnemødet træder i kraft skal man have introduceret bamse-ven. Den store og de små, børnene selv skal have.

Forberedelse:

Der skal minimum være to voksne tilstede ved børnemødet, som kan udfylde de tildelte og aftalte roller.

1. Det aftales i forvejen, hvem af de voksne som styrer børnemødet. Dvs. den voksen som ”bestemmer”.

2. Hvem som sørger for ro samt for de børn som har brug for ekstra hjælp.

3. Det er de voksne der bestemmer hvor børnene skal sidde, så de sidder godt og hensigtsmæssigt i forhold til hinanden.

4. Find kuffert og det billede mm., som skal bruges til mødet.

Børnene henter deres bamser når de får besked på, at nu starter mødet.

- Start med en ”go’morgensang”

- Sætter sig på de grønne puder i en rundkreds.

- Varighed 30. min. Delt i 15.min. til snak om samtaletavlerne.

- 15 min. til bamsevenner

SUCCESKRITERIER

Et godt og inkluderende børnefællesskab.

Definition: Når børnene udviser respekt for hinandens forskelligheder og fremstår åbne og kan invitere med til leg.