Dagsrytme Børnehaven

Daglig rytme og aktiviteter i børnehaven

Kl. 8.00-9.30

Omkring kl. 8.00 forlader vi vuggestuen og går i børnehaven. Vi fordeler ud på stuerne i takt med at personalet møder ind.

Ved 9 tiden tilbydes lidt knækbrød og lidt at drikke til de børn, som har lyst.

Mellem kl 9.30 og 10.00  er der samling på begge børnehavestuer. Vi synger og snakker om, hvem vi mangler i dag og hvad der skal ske om formiddagen.

Hensigten er, at børnene får en god start på dagen ved at få indblik i, hvem der er her, og hvad der skal ske i løbet af dagen. Hertil bruges billeder af børnene og piktogrammer.

Kl. 10.00-11.30

Planlagte aktiviteter:

Mandag:    Aktiviteter på stu­erne/ Leg på Hans Tavsens Parkens legeplads

Tirsdag:     Både Basser og Rødder er ofte opdelt i mindre grupper ude og inde.

Onsdag:     Gruppedag, hvor vi samles på tværs af stuerne i hhv Dragegruppe, Troldegruppe og Frøgruppe. Grupperne er aldersinddelt.

Torsdag:    Rødder tur dag - Basser opdelt i tre mindre grupper

Fredag:      Basser tur dag - Rødder opdelt i tre mindre grupper

Kl. 11.15-12.30

Vi spiser frokost.

Frokosten foregår altid i faste grupper og alle har faste pladser. Børnene skiftes sammen med den voksne til det praktiske arbejde med at dække bord. Vi forsøger, under vejledning, at lade børnene selv øse portionerne op, hælde vand op osv. Læs evt vores mad- og måltidspolitik.

Vores værdigrundlag under frokosten: Vi sidder sammen og spiser i grupperne på faste pladser, som den voksne har bestemt. Vi kan snakke om alt muligt fra om formiddagen, fælles oplevelser eller måske noget hjemmefra. Frokosten skal afvikles i en hyggelig stemning og uden for meget pjat. Når et barn er færdigt og ikke længere ønsker at deltage i snakken, er det i orden at rejse sig.

Kl. 12.30-14.00

Nogle børn sover til middag, og det er nødvendig med rimelig ro inde i huset, men der er mulighed for at være inde og hvile sig eller lege alene eller med et andet barn, hvis de voksne vurdere om barnet er klar til at være uden konstant voksenopsyn. De fleste børn er på legepladsen, og personalet holder pause på skift.

Brug af legerum. Her er der selvfølgelig forskel på sommer- og vinterhalvåret.

Krible - krable området bruges som naturværksted. Der er etableret en ormegård og overvintrings muligheder for insekter. Stenhave og pavillon giver beskyttelse til oplæsning, leg med dyr/dukker osv. Forhaven bruges til rekreative sysler samt så, spire, høste grøntsager. Grøntsager og blomster. Alle planter bliver passet til snak om årstider m.m. Drage og klatrevæggen bruges til grov motorisk udfoldelse ligesom indgangsrummet bruges til boldspil, og sidst men ikke mindst udfordre sandkassen skaberevne og fantasi.

Kl. 14.00-15.00 afslapning og frugt:

Vi prøver alle slappe af en stund, inden vi skal spise frugt og brød.

Her kan man ligge på en madras og lytte til afslappende musik eller høre en historie. Nogle vælger at læse i bog selv og andre finder en stille leg, de kan fordybe sig i.

Alle børn tilbydes frugt og et stykke rugbrød eller friskbagt brød fra køkkenet.

Eftermiddagen:

Efter frugt støtter den voksne børnene til at finde ud af, hvad de vil lege og med hvem.

Vi spørger Hvad har du lyst til at lege? Hvem vil du lege med? Hvor vil du lege?

Vi gør det, for at børnene selv lærer at søge derhen, hvor det er rart at være og bliver i stand til at mærke egne behov og følelser. For nogle børn er det svært at mærke lyst og at søge hen, hvor det er rart at være. Her indgår den voksne med støtte og hjælp, og det vurderes, om barnet skal have valgmuligheder, eller om den voksne vælger ud fra, hvad man tror barnet vil have det bedst med.

Vi lukker som regel på Bassestuen.

Fra kl. 16.30-17.00 er der 3 medarbejdere. De børn der er tilbage bliver som regel samlet på Bassestuen. Børn der har lyst til at være med til afsluttende oprydning og fejning inddrages, og børn der hellere vil lege, gør det. De sidste samles om en historie.

Forældre hjælper deres eget barn med at rydde op efter sig selv.